2009. december 21., hétfő

Télikert

Láng Zsolt: Télikert
(részlet)


A télikert azért télikert, mert nyáron is tél van benne, vagy mert télen is nyár?

LÁNY Hároméves korodig nagyon utáltalak. Mindenki kedvence voltál, az élet csipkegalléros hercege. És akkor belázasodtál, nagyon. Ez volt az első harcod a világgal, és én egy darabig a világnak szurkoltam. Aztán megsajnáltalak.

FIÚ Senkit nem vádoltam.

ELNÖK Amikor ide jöttem, semmihez sem értettem. Azt mondták, jó, ha beszállok a hokiba, ez itt a nemzeti sport, megszeretnek, hát jó, mondtam. Mi az a pénz? És alig kellett egyéb, néhány mosoly, néhány újságinterjú, és engem itt mindenki tisztelni kezdett. Mindenki zengedezett rólam. Hát, ha csak ennyi kell, ha belőlem, Szatmári Misiből a vidék felvirágoztatója lett, akkor baj van a világgal.

APA Dolgozott az operában egy fiú, a Lipták, hol itt, hol ott, ahol épp szükség volt rá. Pontosabban nem rá, hanem valakire, mindegy, hogy kire. Már nem is Liptáknak hívták, hanem: Valaki. Neki volt a legkisebb fizetése. A felesége csalta fűvel-fával. Miért mondom ezt, nem is volt felesége.

FIÚ Tisztaság, mondj már valamit!

ANYA Lent maradt.

FIÚ Nem maradt lent, előttem jött fel.

LÁNY Láttam egy galambot elrepülni.

ELNÖK Fehér, fekete és repül, mi az?

APA Egyszer egy reggel borzalmas kép fogadott. Körös-körül madártetemek hevertek. A nyestek átharapták a torkukat, és kiszívták a vérüket. Egyetlen pár maradt életben. Fent pihegtek a legfelső polcon, szemük tele rémülettel. Sokáig nem tudtam, hogyan menekültek meg. Nagyapám fejtette meg: a levegőben köröztek, végig, míg a nyestek lent vérengeztek.

TITKÁRNŐ De a főnököm nejecskéje nem tud repülni! Mihály, a te nejedről van szó.

ELNÖK Mindig is különös asszony volt. Amikor ide megérkeztünk, elkezdődtek ezek a furcsa látomások. Folyton azt mondta, hogy belát a házakba a falakon keresztül. Nagyon szép lány volt, megközelíthetetlen. Rajongtam érte, és azt hittem, ha elveszem feleségül, akkor lassan kiismerem, és ő megszeret. Talán valóban elrepült.

TITKÁRNŐ Micsoda hülyeség! Kész bolondokháza. Kihajol az ablakon, ordít. Hall engem valaki, hé!? Mentsenek ki! Hé!

APA Ha akar, elmehet.

TITKÁRNŐ Tán repüljek?

APA Megpróbálja?

TITKÁRNŐ Csak ön után.

APA És ha sikerül? Próbálja, sikerül neki. Anya?

ANYA Veled a világ végére is! Kidugja a fejét. Nézzétek, hófehér bálnák!

APA Hol?

ANYA Ott!

APA Látom.

ELNÖK Egy egész bálnacsorda. Hahó!

FIÚ Szerelmes akarok lenni!

LÁNY Mennyi szó!

Függöny



...ez az egyik nagy kedvencem...először színházban láttam,csak aztán olvastam...színházban kicsit más volt, hihetetlenül nagy hatással volt rám, ezért is olvastam el aztán...szinte minden mondatból újabb dráma bontakozik ki...na jó, lehet csupán egy egészen kicsikét elfogult vagyok...senki sem tökéletes:P Érdekes egyébként, hogy már majdnem két éve láttam és mégis, még mindig időnként újra és újra eszembe jut...ez egyébként nem jellemző rám. Volt már úgy, sőt mitöbb,gyakran van:P hogy mély benyomást tesz rám egy könyv, egy vers, egy dal, egy előadás, de hogy ennyire átfonja a mindennapjaimat...számomra ez furcsa, kicsit talán varázslatos:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése